Voorlopig nog geen doorbraak van de elektronische ongevalaangifte

 De rompslomp vermijden van het invullen van een traditionele papieren aangifte is dankzij Crashform, een smartphone-app, perfect mogelijk. Desondanks het overgrote deel van de verzekerden over een smartphone beschikt, geven deze nog steeds de voorkeur aan een papieren aangifte.

 

Volgens een verzekeraar krijgen de verzekerden te maken met een merkwaardige psychologische drempel. Veel bestuurders hebben bij het invullen van een elektronische aangifte het gevoel dat ze niets tastbaars meer in handen hebben. Crashform zou dit gevoel nog versterken. De werkwijze van de app vereist dat het formulier digitaal ondertekend wordt via één smartphone of tablet en dat zorgt voor onzekerheid. Als dit het toestel van de tegenpartij was, wie u net aanreed of wiens rijstijl u niet goedkeurde, kan dit voor problemen zorgen.

Andere struikelblokken

Naast deze psychologische drempel zijn er nog andere struikelblokken. De autobestuurder ziet namelijk liever niet onder ogen dat hij bij een ongeval betrokken zou kunnen raken. Daarbovenop hebben verzekerden vaak geen zin om hun verzekeringsgegevens op voorhand in te vullen in de app. Voor dit probleem wordt er echter gewerkt aan een oplossing, namelijk een QR-code verwerken in de groene kaart waardoor je enkel nog de code moet inscannen om je gegevens in te vullen. Hoewel er nog geen enkele groene kaart van een QR-code voorzien is, meent AXA-woordvoerder Gianni De Muynck dat ze hier volop werk van maken.

Doorbraak van de app

Door deze psychologische drempels verwachten sommige verzekeraars dat de app pas zal doorbreken als beide partijen via hun eigen smartphone of tablet kunnen melden. Als de verzekerden zich niet aan oude gewoontes blijven vasthouden dan. De psychologische drempel is echter een kwestie van generatieverschillen. Jonge mensen die net hun rijbewijs gehaald hebben zien de app als vanzelfsprekend.  

Onze app: MyBroker

Met de MyBroker app van Solvas is het mogelijk om makkelijk uw schadeaangiftes en contracten te bekijken. Beter nog, u kan ook: 

-  De vooruitgang en acties zien die u heeft ondernomen voor het aangeven van schade

-  Adreswijzigingen of andere veranderingen in uw gegevens doorgeven

 

Wenst u meer informatie over dit artikel, de MyBroker app of wat u moet doen bij een ongeval? Vraag ons gerust meer info via info@solvas.be of 09 372 56 63.

 

Bron: Netto, De Tijd. ‘Nog drempelvrees om ongeval via app aan te geven bij verzekeraar’. E. Cleeren, 13/06/2017. Retrieved from: https://www.tijd.be/netto/auto/Nog-drempelvrees-om-ongeval-via-app-aan-te-geven-bij-verzekeraar/9903638.